2.1 Referenties

In het overzicht van publicaties hieronder hebben we zowel de voornaamste
publicaties op de genoemde terreinen opgenomen —om een beeld te geven van het
veld als geheel— als onze eigen publicaties.

Geschiedenis van geluid

  • Aasman, S. (2004).
    Ritueel van huiselijk geluk: een cultuurhistorische verkenning van de familiefilm. Amsterdam: Het Spinhuis.

  • Dijck, José van (2006).
    ‘Record and Hold. Popular Music between Personal and Collective memory.’ Critical Studies in Media Communication 23: 5: pp.357-74.

  • Dijck, José van (in print).
    Mediated Memories: Cultural Memory in the Digital Age. Stanford: Stanford University Press.

  • Draaisma, Douwe (2001).
    Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt. Over het autobiografische geheugen. Groningen: Historische Uitgeverij.

  • Grainge, Paul (2000).
    Nostalgia and Style in Retro America: Moods, Modes, and Media Recycling, Journal of American and Comparative Cultures, 23, 1, 27-34.

  • Kenney, William H. (1999).
    Recorded Music in American Life. The Phonograph and Popular Memory, 1890-1945. Oxford: Oxford University Press.

  • Schulkind, Matthew D., Laura K. Hennis & David C. Rubin (1999).
    Music, emotion and autobiographical memory: They’re playing your song, Memory and Cognition, 27, 6, 948-955.
  • Cultuurgeschiedenis van techniek

  • Bijker, Wiebe E., Thomas P. Hughes & Trevor J. Pinch (Eds.) (1987).
    The Social Construction of Technological Systems: New Directions in the Sociology and History of Technology. Cambridge, MA: MIT Press.

  • Bijsterveld, Karin (2002).
    A Servile Imitation. Disputes about Machines in Music, 1910-1930. In Hans- Joachim Braun (Ed.), Music and Technology in the 20th Century (pp. 121-134). Baltimore: Johns Hopkins University Press.

  • Bijsterveld, Karin (2004).
    ‘What Do I Do with My Tape Recorder…?’: sound hunting and the sounds of everyday Dutch life in the 1950s and 1960s. Historical Journal of Film, Radio and Television, 24, 4, 613-634.

  • Bijsterveld, Karin & Pinch, Trevor (2004).
    Sound Studies: New Technologies and Music. Social Studies of Science, 34, October, 635-648.

  • Bijsterveld, Karin & Marten Schulp (2004).
    Breaking into a World of Perfection: Innovation in Today’s Classical Musical Instruments. Social Studies of Science, 34, October, 649-674.

  • Douglas, Susan J. (1999).
    Listening in. Radio and the American Imagination from Amos ‘n’ Andy and Edward R. Morrow to Wolfman Jack and Howard Stern. New York: Times Books.

  • Haring, Kristin (2003).
    The ‘freer men’ of ham radio: how a technical hobby provided social and spatial distance. Technology and Culture, 44, 4, 734-761.

  • Hommels, Anique (2005).
    Unbuilding Cities. Oduracy in Urban Sociotechnical Change. Cambridge, MA: MIT Press.

  • Kline, Ronald (2000).
    Consumers in the Country: Technology and Social Change in Rural America. Baltimore and London : Johns Hopkins University Press.

  • Oudshoorn, Nelly & Pinch, Trevor (2003).
    How Users Matter. The Co-Construction of Users and Technology. Cambridge, MA: MIT Press.

  • Rooijakkers, Gerard & Gerding, Michiel (Red.) (2001).
    Volkskunde: de rituelen van het dagelijks leven. Utrecht: Nederlands Centrum voor Volkskunde.

  • Smith, Meritt Roe & Leo Marx (1994).
    Does Technology Drive History? The Dilemma of Technological Determinism. London [etc.]: MIT Press.

  • Tilley, Christopher Y. et al. (Ed.) (2006).
    Handbook of Material Culture. London [etc.]: Sage.

  • Tichi, Celia (1991).
    Electronic Hearth. Creating an American Television Culture. New York and London: Oxford University Press.
  • cultuurwetenschappelijk onderzoek naar gemedieerd geluid en de herinnering

  • Aasman, S. (2004).
    Ritueel van huiselijk geluk: een cultuurhistorische verkenning van de familiefilm. Amsterdam: Het Spinhuis.

  • Dijck, José van (2006).
    ‘Record and Hold. Popular Music between Personal and Collective memory.’ Critical Studies in Media Communication 23: 5: pp.357-74.

  • Dijck, José van (in print).
    Mediated Memories: Cultural Memory in the Digital Age. Stanford: Stanford University Press.

  • Het Project Sound Souvenirs